Pages

Friday 30 January 2009

Bukan Untuk Si Manja

Pencerahan bukan untuk orang manja.
Tarbiyyah bukan untuk orang yang malas.
Dakwah bukan untuk orang yang takut nak bergerak dan mencabar diri.
Tarbiyyah bukan untuk orang yang cepat bosan, lari, lompat-lompat, sekejap down-sekejap up, cepat terasa.

Bukan untuk orang yang mencari tarbiyyah hanya bila terasa diuji oleh Tuhan. Kalau tak, batang hidung pun tak nampak.
Tarbiyyah bukan bagi orang yang memilih program untuk dia ikuti; yang senang dan mudah join, yang penat pula bersusah payah elak.
Bukan bagi yang meletakkan dakwah hanya untuk mencari calon akhawat atau ikhwah sebagai sang isteri dan suami.

Bukan juga
-yang join hanya untuk meminta tolong teman-teman bila dia dalam kesusahan. Tapi kesenangan dan kelebihan yang dia peroleh, tak share pun dengan orang lain.
-yang cepat mengalah,
-yang meletakkan mabit, qiamullail, daurah, dan tathqif dalam diari hanya selepas ditolak dengan semua agenda dan upacara-upacara ‘penting’ yang lain.
-yang hanya pandai cakap dan menulis, tapi amal kosong
-yang hanya tahu compare jamaah itu dengan jamaah ini, yang boleh mengkritik dan menilai harakah ini dan itu.

Dakwah bukan untuk orang yang tak boleh diberi tugasan last minute.
Dakwah bukanlah untuk orang yang tak nak keluarkan duit, infaq di jalan Allah.
Dakwah bukan untuk orang yang tak boleh sesekali tidur lewat, terpaksa berjalan jauh.
Dakwah bukanlah untuk orang yang setiap masa dan ketika, kerja nak beri alasan ini dan itu. Penat, mengantuk, susah, banyak kerja, keluarga tak bagi keluar.

Tarbiyyah bukanlah segala-galanya.

Tapi segala-galanya tak bermakna tanpa tarbiyyah.

Tanpa anda,
orang yang sering beralasan ini,
dakwah akan terus berjalan.
Islam akan tetap berjaya.
Ummah akan masih terpelihara.

Cuma tanpa pencerahan,
Tanpa tarbiyyah,
Tanpa dakwah,
Belum tentu kita akan berjaya di mahsyar nanti.

Tak mengapa.
Teruskan hidup anda seperti biasa.
Dakwah tak memerlukan anda pun.
Tiada siapa pun yang rugi tanpa kehadiran anda.
Berbahagialah seadanya.

Saya menghitung diri.
Terlalu kerap menuturkan.
“saya busy..saya sibuk..saya penat..saya letih..”
Adakah ini petandanya saya terlalu manja?
Ya Allah, tabahkan hamba-Mu.
“amanah ini bukan hak milik, tp anugerah dr Nya” - Muntalaq

p/s: Kalau tidak ada ada, masakan tempua bersarang rendah.
Kredit to Nova

Seni Al-Quran: Babak-Babak An-Naba'

Pernahkah anda terfikir bahawa Al-Quran itu sungguh berseni? Bahasa Arab yang digunakan juga adalah Bahasa Arab yang mendalam sehinggakan ketika Rasulullah membacakan ayat-ayat Al-Quran di hadapan orang-orang kafir Quraisy, mereka menjadi bingung kerana isi kandungan Al-Quran yang tinggi sasteranya melebihi syair-syair mereka. Malah, mereka juga tidak faham akan sasteranya. Mungkinkah kita orang melayu patut merasa cukup faham setelah hanya membaca tafsir ayat untuk memahami isi kandungan Al-Quran? Macam tidak.

Tertanya-tanya tentang berita yang besar

Contoh mudah, di dalam Surah An-Naba', jika diteliti di dalam seluruh surah tersebut terdapat peringkat-peringkat cerita. Contohnya, ayat 1 sampai 5 adalah dalam satu babak iaitu tentang satu khabar berita besar. Kemudian, babak ceritanya seolah-olah tergantung kerana ayat 6 sampai 16 disambung dengan babak lain iaitu tentang kejadian-kejadian alam. Begitu juga dengan babak-babak seterusnya pula iaitu tentang hari kebangkitan, diikuti tentang neraka dan syurga.

Ayat 1-5 di dalam Surah An-Naba':

"Tentang apakah mereka saling bertanya-tanya? Tentang berita yang besar (hari berbangkit), yang dalam hal itu mereka berselisih. Tidak! Kelak mereka akan mengetahui. Sekali lagi tidak! Kelak mereka akan mengetahui."

Penggunaan nada yang betul memang penting untuk menentukan maksud. Contohnya di dalam ayat pertama, Allah menyoal dengan menggunakan perkataan 'AMMA berbanding MA- kerana penggunaan 'AMMA lebih bermaksud seperti menyindir. Jadi, soalan Tentang apakah mereka saling bertanya-tanya? adalah soalan menyindir. Lihat, satu kelebihan bahasa arab berbanding bahasa melayu. Nadanya boleh ditentukan melalui perkataan. Kalau tadi kita hanya melihat tafsiran melayu sahaja, mungkin kita akan membaca ayat pertama sebagai satu soalan pertanyaan biasa, Tentang apakah mereka saling bertanya-tanya? seperti soalan ingin tahu.

Kemudian disambung dengan ayat 6-16 untuk babak kedua:

"Bukankah Kami telah menjadikan bumi sebagai hamparan, dan gunung-gunung sebagai pasak? Dan Kami menciptakan kamu berpasang-pasangan, dan Kami menjadikan tidurmu sebagai istirehat, dan Kami menjadikan malam sebagai pakaian, dan Kami menjadikan siang untuk mencari penghidupan, dan Kami membangun di atas kamu tujuh (langit) yang kukuh, dan Kami menjadikan pelita yang terang-benderang (matahari), dan Kami turunkan dari awan, air hujan yang tercurah dengan hebatnya, untuk Kami tumbuhkan dengan air itu biji-bijian dan tanam-tanaman, dan kebun-kebun yang rendang."

Di dalam ayat 6, Allah menggambarkan bumi sebagai 'al-mihada' (hamparan). Sifat bumi yang menghampar ini merupakan satu kurniaan besar daripada Allah. Seperti seorang ibu menghamparkan karpet di atas lantai yang panas disimbah cahaya matahari. Di atas karpet itulah si anak boleh duduk dengan aman untuk membuat apa sahaja. Maka, seperti itulah juga rahmannya Allah yang menghamparkan bumi di atas magma yang panas untuk memberi kehidupan. Tanpa bumi, tiada penghidupan. 'Al-mihada' juga bermaksud buaian yang membawa sifat keseronokan dan keasyikan. Ya, itulah sifat bumi.


Begitu juga dengan kurniaan Allah seperti gunung, pasangan, tidur, malam, siang, langit, matahari, hujan dan tanam-tanaman. Ayat-ayat ini bukan hanya menyatakan bahawa semua ini ciptaan Allah malah juga menyatakan bagaimana manusia memanfaatkannya dan berinteraksi dengannya (alam). Jadi, ayat-ayat ini juga menunjukkan bahawa interaksi-interaksi antara manusia dan alam ini juga adalah ciptaan Allah. Hebat bukan? Subhanallah.

Maka. tertunjuklah bahawa alam ini ada pengaturan dan pengurusannya. Ada monitornya (Allah) yang mencipta bukan untuk tujuan sia-sia sahaja.

Berbalik kepada persoalan babak satu yang kelihatan tergantung tadi dan disambung pula dengan babak dua (ayat 6-16) yang seperti tak berkaitan di antara satu sama lain. Kemudian, baru disambung dengan ayat 17 yang ada kaitan dengan babak 1 tadi. Untuk melihat perkaitan antara babak, mari cuba bayangkan satu contoh yang lebih kurang:

Pada suatu hari, anda dan beberapa orang pelajar lain sedang berbincang-bincang tentang peperiksaan yang hampir tiba. Anda semua berbalah-balah tentang soalan peperiksaan yang bakal dikeluarkan. Mungkinkah topik 1? Atau 2? Atau 3? Anda semua hanya membuat pengamatan sendiri dan berselisih pendapat.



Tiba-tiba guru yang membuat soalan peperiksaan anda datang tanpa disedari. Beliau menggeleng-geleng kepala sambil berkata, 'Tidak! Kelak kamu akan mengetahui.' Paling meyakinkan -beliau berkata lagi, 'Sekali lagi tidak! Kelak kamu akan mengetahui.' Apa fikiran anda ketika itu? Mungkinkah anda tertanya-tanya, 'Betulkah?'
(seperti Babak 1)

Kemudian beliau berkata, 'Bukankah saya yang bagi tutorial kepada kamu? Dan saya bagi buku teks kepada kamu, dan saya yang tunjukkan penyelesaian, dan saya yang ajar dan beri nota? Untuk kamu faham dan belajar?'
(seperti Babak 2)

Katanya lagi, 'Sungguh, akan tiba hari penilaian (exam) tentang sejauh mana kefahaman kamu. Hari itu adalah hari yang telah ditetapkan. Hari itu, kamu datang berbondong-bondong ke dewan peperiksaan. Hari itu, buku teks diletak di tepi dan tidak berguna lagi.'
(seperti Babak 3)

Begitulah. Sememangnya ada perkaitan di antara babak-babak.

p/s: Baru sedikit daripada satu surah pendek. Nampaknya kami kena mendalami Al-Quran lagi.

Wednesday 28 January 2009

Tentang Freemason

Islam itu syumul dan sempurna. Ia melengkapi bahagian ibadah, politik, ekonomi, sains, seni, sosial dan sebagainya. Tapi apabila Islam itu sendiri tidak dipegang bagai menggigit dengan gigi geraham, akan berlaku ketidakseimbangan dalam sesuatu bahagian ini. Lantas manusia-manusia mula mengambil satu atau dua bahagian sebagai panduan membuat keputusan. Apabila Islam tidak kukuh dibina di dalam hati, hal-hal seperti politik, ibadah, ekonomi serta sains mula menyeleweng daripada aqidah sebenar.

Siapa sangka, kepercayaan 'free thinker' yang dikatakan moden dan bebas ini sebenarnya wujud daripada zaman dahulukala ketika firaun memerintah Mesir. Firaun dan ahli-ahli sihir telah menjadikan aqidah mereka rosak lantas bahagian-bahagian yang meliputinya juga mula menyeleweng. Ahli-ahli sihir telah mewujudkan teori-teori serong yang akhirnya dipaksa masuk ke dalam teori sains kini. Mereka percaya bahawa alam ini memang sedia ada wujud. Tiada Pencipta. Walaupun teori hanyalah suatu teori kerana tidak dapat dibuktikan dengan sains, teori-teori inilah yang dipelajari kita di dalam zaman teknologi sekarang dalam matapelajaran sains.

Manusia memandang rendah kepada agama. Agama dikatakan sesuatu yang kolot pada zaman ini. Namun, mereka tidak sedar bahawa kepercayaan dan falsafah mistiklah yang menyebabkan tertubuhnya suatu pasukan yang mengubah politik dunia sekitar abad ke 14. Siapa sangka -ia diambil daripada kepercayaan dan teori ahli sihir firaun. Mungkin tamadun Mesir telah lenyap bersama-sama firaunnya dan hanya meninggalkan bangunan tigasegi di tengah padang pasir tetapi aqidah mereka berjaya disambung beberapa abad kemudian.

Firaun tidak meninggalkan kita dengan tangan kosong

Penyampaian 'ilmu' ini berjalan secara tidak langsung. Bermula dengan suatu bangsa pilihan Tuhan (Bani Israel) yang menumpang di bumi Mesir, hidup menghamba diri di sana. Kemudian, muncul seorang demi seorang nabi di kalangan mereka. Mereka dikatakan sebagai bangsa yang dimuliakan Tuhan. Bahkan kisah-kisah mereka banyak diceritakan di dalam kitab Al-Quran sendiri. Namun, mereka telah merosakkan aqidah mereka kerana terpengaruh dengan budaya umat Mesir yang biasa menyembah sesuatu yang dapat dilihat. Kemudian mulalah mereka meminta-minta kepada nabi mereka untuk dibina patung (lihat Surah Al-A'raf: 138-139). Dan mulalah hilang percaya kepada Tuhan yang tidak dapat dilihat oleh manusia (lihat Surah Al-Baqarah: 55). Ini kerana terdorong dengan kebiasaan Mesir menyembah patung, haiwan dan raja mereka sendiri.

Kemudian, mereka mencampuradukkan agama mereka dengan mitos dan ilmu sihir di dunia Firaun dan mengubahsuai kitab dan agama mereka lalu membentuk kepercayaan Kabbalah. Sepertimana yang diceritakan di dalam Al-Quran di dalam Surah Al-Baqarah ayat 102 tentang kaum Bani Israel yang mempelajari ilmu sihir daripada sumber-sumber luar. Lalu, agama mereka menjadi agama yang kucar-kacir, penting diri dan kejam. Seterusnya, agama mereka berkembang dan beranak pinak secara sesat dan berhijrah ke Palestin.

Menurut pakar sejarah Yahudi, Theodore Reinach, Kabbalah adalah "satu racun tersembunyi yang memasuki pembuluh darah agama Yahudi dan mengerumuninya." sedangkan Bani Israel asalnya adalah suatu kaum yang taat menyembah Allah sebagaimana yang difirmankan dalam Surah Al-Maidah ayat 44.


Celebriti barat yang menyokong Kabbalah

Lama selepas itu, apabila tentera salib mengambil-alih Baitul Maqdis, mereka pula terpengaruh dengan Kabbalah iaitu mistik-mistik agama yahudi yang telah dipengaruhi budaya Mesir dengan hanya mengkaji tulisan-tulisan di kuil Yahudi di Palestin.. Maka selepas itu, bermula gerakan bawah tanah yang terpesong dari aqidah Kristian mereka sendiri. Ini membawa kepada perubahan pemikiran dan politik di serata dunia sehingga kini. Contohnya, revolusi Perancis dan Itali. Juga Pemberontakan rakyat Eropah pada abad ke 14. Agama juga dipisahkan daripada sains. Ia kekal sehingga kini.

Dan siapa sangka, ia bermula sejak Tamadun Mesir Purba...

Jadi sekarang, Islam boleh disebarkan dengan taktik tackle hati manusia sebab dari segi politik, ekonomi, akademik, dan sebagainya susah diubah daripada sekularism. Seperti hadith Rasulullah s.a.w., "...Ketahuilah, bahawa di dalam jasad manusia terdapat segumpal daging. Jika ia baik, maka baik pula seluruh jasadnya, dan jika ia rosak, maka rosak pula seluruh jasadnya. Ketahuilah bahawa segumpal daging itu adalah hati." (h.r. Bukhari dan Muslim)

(1/4 daripada Bab Satu cerita Freemason)

Lambang Freemason