Pages

Tuesday 15 July 2008

menilai cinta

Opick : Bila waktu telah berakhir

bagaimanakah merasa bangga, akan dunia yang sementara
bagaimanakah bila semua hilang dan pergi meninggalkanmu
bagaimanakah bila saatnya waktu terhenti tak kau sedari
masihkah ada jalan bagimu untuk kembali mengulangkan masa lalu

wahai hati, kenapa kau degil ? selalu memberontak, dan suka menipu, bila ternyata yang benar itu di depan mata?

dalam bual-bual kosong kami, acap kali saudari farah membuka bicara perihal mati. macammana ya bila mati? sakaratulmaut yang maha azab bagai ditusuk beratus-ratus pedang, tidak dapat tidak, akan ditempuh setiap yang bernyawa. dibungkus kafan putih, walau di dunia melaram dengan kain berwarna-warni. ditanam dalam sesempit-sempit lahad, walau di dunia selesa di bilik yang luas. kulit meluruh, meninggalkan daging busuk sebagai santapan ulat dan cacing. yang tertinggal akhirnya, tulang dan gigi. ataukah, tulang dan gigi juga akan terbiodegradasi ditelan masa ? saya tak tahu, biotechnologist sila jawab.

seorang sahabah yang dicintai, beberapa bulan lalu kematian bondanya yang tercinta. saya tak tahu macammana dia menghadapinya. dan saya benar-benar tak tahu. dia yang jauh di bumi anbiya' , bahkan tidak pulang untuk pengebumian, kerana jarak beribu batu, dan dia sedang exam tika itu. lewat mesej-mesej dengannya, saya tumpang bersedih. jahilnya saya, mesej saya mungkin membuatnya lebih sedih, walau sepatutnya saya memberi kata semangat buatnya. namun saya tak mampu,sebab berat mata memandang, jauh lebih berat bahu yang memikul.
dan akhirnya, dia pula yang terpaksa menasihatkan saya. pesannya :

Teguhkanlah iman dalam diri, moga dikau akan merasai betapa indah nikmat Ilahi, dan yakin kau akan dirahmati. harus kau percaya dengan pasti, dunia tidak kekal abadi, hanya menguji cekalnya, sebagai khalifah yangsejati. InsyaAllah, cinta Allah penawar hati.

MasyaAllah, saya menggigit jari, malu sendiri.
setiap qadarNya pasti ada hikmah di sebaliknya. mungkin bagi dia, hikmahnya dia menjumpai cinta yang hakiki, benar-benar mengerti apa itu maksud cinta Ilahi. sebab Allah tak pernah menjanjikan kenikmatan dan kesenangan sepanjang usia buat mereka yang dikasihiNya. tapi Dia menjanjikan kekuatan dan ketenangan bagi hambaNya yang diuji, bila kita mengingati dan mendekatiNya.

mengukur cinta kita, saya ingin ceritakan kisah Abdullah bin Jahsy, seorang sahabat Rasulullah sollalohu`alayhiwasallam. pada waktu perang Uhud, beliau berdoa :
YaAllah, hari ini aku memohon agar bisa berhadapan dengan seorang lelaki kafir yang kuat, dia berusaha membunuhku dan akupun berusaha membunuhnya. aku tidak ingin mati dengan tangan hampa. akan tetapi aku ingin membunuh dua orang dari mereka terlebih dahulu. lalu aku diberi kesempatan berhadapan dengan seorang lelaki kafir yang sangat kuat. dia berusaha membunuhku dan aku berusaha membunuhnya,lalu dia berhasil membunuhku. dan, inipun belum cukup, kerana nikmatMu yang Engkau berikan kepada ku Ya Rabb sungguh banyak. aku tidak hanya ingin mati, tetapi aku ingin mati dibunuh, perutku dibelah, telingaku dipotong dan hidungku dihiris. kemudian aku ingin menghadp kepadaMu dengan keadaan seperti itu kelak di hari kiamat. lalu Engkau bertanya kepadaku, "Kenapa itu terjadi padamu, wahai Abdullah ?" Maka aku menjawab, "Ini semua demi Engkau Ya Rabb!" kemudian Engkau mengatakan, "Kamu benar."

usai perang Uhud, rasulullah sollalohu`alayhiwasallam dan para sahabat memeriksa para korban, dan Muaz bin Jabal menemukan Abdullah bin Jahsy gugur sebagai syahid dalam keadaan perutnya terbelah seperti yang diharapkannya. ternyata, cinta Abdullah bin Jahsy tidak bertepuk sebelah tangan. Muaz segera melaporkan pada baginda rasululullah sollalohu`alayhiwasallam, "Ya Rasululullah, saya mendapatinya dengan perut terbelah, telinga terpotong dan hidung terhiris. di sampingnya ada dua orang kafir yang terbunuh."

ukurlah sendiri cinta anda pada Ar-Rahim.

buat sahabat-sahabat yang dikasihi, saya ingin dedikasikan sebuah lagu yang amat menyentuh hati buat anda. 'Cukup bagiku' ,juga nyanyian Opick. lagu ini benar-benar menyentuh hati saya, dan harapnya hati anda juga.

http://www.4shared.com/get/30669533/4f8b1c33/Opick_-_Cukup_Bagiku_Feat_Gito_Rollis.html;jsessionid=B563D49F2630C71F59BDC15A10F5C284.dc49

anda boleh download lagu di laman web ni. maaf tak reti nak bagi link file, jadi anda downloadla sendiri.

dan buat saudari aunaz fifteena yang amat disayangi, atas jihadmu, saya dedikasikan entry 'ghuroba` ' buat saudari. tabahlah. dan hadiah buatmu:

hasbunalloh wa ni`malwakeel

No comments: