Pages

Monday 2 February 2009

Nasihat Orang Tua

Ada kisah tentang ibu bapa yang bimbang tentang masa depan satu atau dua orang daripada anak-anak mereka. Ini terutamanya apabila perkembangan kehidupan anak mereka itu lembab berbanding adik beradiknya yang lain.

Ada yang risau apabila kesemua anak-anak mereka berjaya masuk ke universiti dan kolej kecuali seorang atau dua.

Paling merisaukan apabila kesemua anak-anak mereka menjadi orang yang baik dan berakhlak mulia kecuali seorang atau dua.

Persoalan mula timbul kerana anak-anak mereka dibesarkan dengan cara yang sama, makanan yang sama, bersekolah di sekolah yang sama, berkawan dengan kawan-kawan yang sama. Pendek kata, tidak ada istilah pilih kasih atau selisih dalam layanan untuk setiap anak.

Jadi, di mana silapnya?

Pada ketika ini, muhasabahlah kembali diri di dalam pekerjaan-pekerjaan yang kita lakukan. Apakah makanan yang diberi kepada anak itu datang dari sumber yang halal dan diredhai. Fikirkan kembali waktu-waktu kita membesarkan setiap anak. Terutamanya ketika membesarkan anak yang 'lain daripada yang lain'. Apakah rezeki kita pada ketika itu cukup bersih. Apakah kita cukup berintegriti dalam kehidupan?

Halusnya Integriti

Ada yang bekerja tidak cukup masa -masuk pejabat lambat, keluar awal, ponteng dsb. Fikirkan kembali tentang duit gaji yang kita terima. Apakah halal bagi kita memakan wang gaji untuk kerja 8 jam sehari sedangkan usaha kita tidak sejauh itu?

Ada yang menggunakan duit orang lain untuk kepentingan sendiri. Contohnya sesetengah pemimpin menggunakan duit rakyat untuk kemewahan berdasarkan pangkat. Kereta mewah, rumah mewah, isteri mewah. Sedangkan rakyat tunggu giliran masuk rancangan amal tv 'Bersamaku'.

Student yang memegang biasiswa. Duit biasiswa yang kita gunakan untuk shopping sakan, jalan-jalan dsb -apakah kita meletakkan hak duit itu pada tempatnya? Pen yang kita beli dengan duit scholar itu digunakan untuk menulis surat cinta. Apakah status setiap titisan dakwat dalam pen itu? Digunakan pada tempatnya atau tidak?


p/s: Pada zaman pemerintahan Islam dahulu, ada gabenor yang layak terima zakat berbanding rakyat sebab hidupnya lebih susah. Bagus kan pemimpin yang berintegriti seperti itu?

No comments: