Pages

Wednesday 18 February 2009

Ramai Manusia...

Sepanjang cuti semester, kerja kita hanyalah duduk di rumah. Kadang-kadang pergi juga ke pejabat. Oleh kerana sekarang ini musim sukan di sekolah-sekolah rendah, ada juga tempahan dibuat untuk kita jahit nama di baju sukan cikgu-cikgu. Bila melihat senarai nama cikgu, ada macam-macam jenis nama. Namun, rasa kerdil pula apabila melihat nama-nama itu.

Apa yang kita terasa kerdilkan -sepanjang hidup, kita melangkah dengan penuh yakin di atas muka bumi seolah-olah kita ini hidup selama-lamanya. Seolah-olah bumi ini kita seorang yang punya. Sedangkan ramai lagi orang yang tinggal di muka bumi ini. Teramat banyak jumlahnya yang tidak kita kenali walaupun hanya di dalam pekan sendiri sahaja.

Bila kita baca nama-nama itu, hanya nama yang kita tahu. Entah bagaimana rupanya, umurnya, sikapnya. Ramainya manusia di atas muka bumi ini.

Contohnya kita tahu tentang Cikgu Sazali hanyalah apabila dialognya diceritakan oleh Cikgu Fatimah, "Semasa Cikgu Fatimah mula bekerja di sekolah ini, saya masih di kelas tadika." Baru kita dapat tangkap suatu sifat manusia yang bernama Cikgu Sazali dan Cikgu Fatimah. Kalau tidak, Cikgu Sazali, Cikgu Fatimah, Cikgu Abdullah mahupun Cikgu Puteri hanyalah manusia-manusia terpacak yang tidak kelihatan perbezaan fizikal mereka. Hanya ada hanyalah bayangan jasad berbentuk kepala, badan, tangan, dan kaki yang sama dan hanya dibezakan dengan tag nama masing-masing.

Kita tidak kenal mereka. Kita terfikir -hebatnya Yang Maha Kuasa. Mencipta, Menguruskan setiap makhluk di seluruh alam daripada sistem luar sampailah ke sedalam-dalamnya hati. Subhanallahil'azim.

Ramainya manusia. Yang bakal datang berbondong-bondong di hari akhirat. Daripada sebesar-besar manusia sejak zaman adam sehinggalah manusia bersaiz kecil di akhir zaman. Semuanya berkumpul di bumi yang sama. Berhimpit-himpit dengan manusia yang mempunyai ibu jari kaki yang sama besar dengan badan kita atau manusia berpakaian tentera Rom ala-ala dalam filem atau manusia hodoh atau yang tanpa kepala atau bermacam-macam lagi jenis manusia dengan cara kebangkitan mereka sendiri. Semua manusia dari awal zaman berhimpit dalam satu tempat bersaiz dunia dalam satu masa. Sesak.

Hanya Allah tempat berlindung.

p/s: Terima kasih mesin jahit.

No comments: