Pages

Friday 14 September 2007

antara tahu matlamat dan faham matlamat

Saya kurang dengar soalan yang ditanyakannya tapi bila mendengar jawapan yang diberi oleh Dr Lan, saya rasa Melissa bertanya tentang tujuan mengapa Young buat begitu. Eksperimen double slit, menunjukkan bahawa light is wave. Memikirkan kata-kata itu, saya terus mengangguk-angguk faham lantas tiba-tiba bersemangat pula nak terus mendengar lecture. Tapi saya bingung, tatkala memikirkan kembali mengapa semangat dan anggukan itu tiba-tiba hadir bila saya faham objektif eksperimen Young double slit. Apakah tindakan refleks itu membawa suatu maksud atau hanyalah suatu pergerakan otot sesuka hati?

'Objektif'~

Bila cikgu membacakan objektif pembelajaran bab dalam kelas, tak ramai murid yang memberi sepenuh perhatian. Kemudian wujudlah satu belia yang kehidupan pembelajaran mereka disogok-sogok dengan peperiksaan tanpa memahami sebab mereka belajar sesuatu perkara. Apa pentingnya memahami objektif sesuatu perkara? Mengingat kembali anggukan bersemangat saya pagi tadi, saya sedar betapa penting memahami objektif sesuatu perkara sebelum mempelajarinya.

Kalau tak faham objektif pembelajaran, kita main serbu saja belajar tapi bila masuk dunia luar, kita tak tahu apa yang perlu diaplikasikan. Sebabnya kita sendiri tak faham dengan hati apa yang kita belajar selama ini. Young double slit -saya tahu macam mana nak masukkan equation, saya tahu macam mana rupa eksperimen dan saya tahu apa yang diajarkan. Saya tahu matlamat pembelajaran. Namun, saya geram sebab saya tak tahu mengapa saya kena belajar perkara yang saya anggap merepek dan saya tak dapat nak mengaitkannya dengan dunia sebenar. Rupa-rupanya, sebelum ni kefahaman matlamat terhadap eksperimen Young tak lengkap sebab saya tak faham apa tujuan Young dan apa matlamat Young. Saya tahu matlamat tapi tak fahaminya.

Sejarah dan matlamat sememangnya suatu perkara compulsory dalam hidup tapi ramai yang menganggapnya sebagai suatu perkara yang membosankan (Tak sah kalau tak tersengguk-sengguk dalam kelas sejarah). Melalui sejarah, kasih sayang, ilmu dan pengalaman bertambah. Bila tonton Muhammad Utusan Terakhir, baru terasa berkobar-kobar bendera jihad dalam hati dan bertambah kasih pada Rasulullah. Bila tahu tujuan derivative, makin senang nak jawab soalan Maths sebab dah tahu di mana nak aplikasikan.

Memahami matlamat jauh lebih penting daripada mengetahui matlamat. Ramai umat islam tahu, Al-Quran itu Kalamullah. Menyucikan hati, memberi petunjuk. Namun, tak ramai yang jadikan Al-Quran sebagai pegangan utama, tidak hidup di bawah bayangan Al-Quran. Terbukti, tak ramai yang faham matlamat Al-Quran diturunkan. Apa yang mereka tahu, membacanya memperoleh pahala, dekat dengan Allah.

"Belajar, kerja, kahwin, anak, anak, anak..." kemudian??

Apa itu matlamat hidup?

"berjaya di dunia dan akhirat..." kata si A.

"mencari keredhaan Allah..."
kata si B pula.

Tapi Al-Quran sehari sekali pun tak sentuh, solat terkebelakang. Nama manusia muncul lebih banyak dalam hati berbanding Allah. Fikiran lebih mengingati manusia berbanding Allah. Lebih banyak menangis kerana manusia berbanding Allah. Sudahkah kita mencapai matlamat hidup? Atau hanya cakap tak serupa bikin?

Apa matlamat hidup kita? Dan yang paling penting, apa usaha kita ke arahnya? Dan apakah yang kita lakukan sekarang mendorong ke arahnya? Tepuk dada tanya iman.

No comments: