Pages

Wednesday 3 September 2008

Ngeri Kiamat


Hari Ngeri


"Dan milik Allah kerajaan langit dan bumi. Dan pada hari terjadinya kiamat, akan rugilah pada hari itu orang-orang yang mengerjakan kebatilan (dosa).

Dan (pada hari itu) engkau akan melihat setiap umat berlutut. Setiap umat dipanggil untuk (melihat) buku catatan amalnya. Pada hari itu kamu diberi balasan atas apa yang telah kamu kerjakan." (Al-Jasiyah, 45: 27-28)

"Dan (alangkah mengerikan) sekiranya engkau melihat mereka (orang-orang kafir) ketika terperanjat ketakutan (pada hari kiamat); lalu mereka tidak dapat melepaskan diri dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat (untuk dibawa ke neraka)." (Saba', 34: 51)

Hari apabila ahli neraka saling bertengkar dan tunjuk-menunjuk

"Dan (ingatlah) pada hari (ketika) orang-orang zalim menggigit dua jarinya, (menyesali perbuatannya) seraya berkata, "Wahai! Sekiranya (dulu) aku mengambil jalan bersama Rasul.

Wahai, celaka aku! Sekiranya (dulu) aku tidak menjadikan si fulan itu teman akrab(ku),

sungguh, dia telah menyesatkan aku dari peringatan (Al-Qur'an) ketika (Al-Qur'an) itu telah datang kepadaku. Dan setan memang pengkhianat manusia." " (Al-Furqan, 25: 27-29)

"Maka mereka (sesembahan itu) dijungkirkan ke dalam neraka bersama orang-orang yang sesat,
dan bala tentera iblis semuanya.
Mereka berkata sambil bertengkar di dalamnya (neraka),
"Demi Allah, sesungguhnya kita dahulu (di dunia) di dalam kesesatan yang nyata,
kerana kita mempersamakan kamu (berhala-berhala) dengan Tuhan seluruh alam.
Dan tidak ada yang menyesatkan kita kecuali orang-orang yang berdosa.
Maka (sekarang) kita tidak mempunyai seorang pun pemberi syafaat (penolong),
dan tidak pula mempunyai teman yang akrab.
Maka seandainya kita dapat kembali (ke dunia) niscaya kita menjadi orang-orang yang beriman." "
(Asy-Syu'ara, 26: 94-102)

"Orang-orang yang sudah pasti akan mendapatkan hukuman berkata, "Ya Tuhan kami, mereka inilah orang-orang yang kami sesatkan itu; kami telah menyesatkan mereka sebagaimana kami (sendiri) sesat, kami menyatakan kepada Engkau berlepas diri (dari mereka), mereka sekali-kali tidak menyembah kami." " (Al-Qasas, 28:63)

"Dan mereka berkata, "Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah menaati para pemimpin dan para pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan (yang benar).

Ya Tuhan kami, timpakan kepada mereka azab dua kali lipat dan laknatlah mereka dengan laknat yang besar." "
(Al-Ahzab, 33: 67-68)

"...Dan alangkah ngerinya kalau kamu melihat ketika orang-orang zalim itu dihadapkan kepada Tuhannya, sebagian mereka mengembalikan perkataan kepada sebagian yang lain; orang-orang yang dianggap lemah berkata kepada orang-orang yang menyombongkan diri, "Kalau tidak kerana kamu tentulah kami menjadi orang-orang mukmin."

Orang-orang yang menyombongkan diri berkata kepada orang-orang yang dianggap lemah, "Kamikah yang telah menghalangimu untuk memperoleh petunjuk setelah petunjuk itu datang kepadamu? (Tidak!) Sebenarnya kamu sendirilah orang-orang yang berbuat dosa." "
(Saba,34: 31-32)

"Dan mereka berkata, "Alangkah celaka kami! (Kiranya) inilah hari pembalasan itu."
Inilah hari keputusan yang dahulu kamu dustakan.
(Diperintahkan kepada malaikat), "Kumpulkanlah orang-orang yang zalim beserta teman sejawat mereka dan apa yang dahulu mereka sembah,
selain Allah, lalu tunjukkanlah kepada mereka jalan ke neraka.
Tahanlah mereka (di tempat perhentian), sesungguhnya mereka akan ditanya,

"Mengapa kamu tidak tolong menolong?"

Bahkan mereka pada hari itu menyerah (kepada keputusan Allah).
Dan sebagian mereka menghadap kepada sebagian yang lain saling berbantah-bantahan.
Sesungguhnya (pengikut-pengikut) mereka berkata (kepada pemimpin-pemimpin mereka), "Kamulah yang dahulu datang kepada kami dari kanan."
(Pemimpin-pemimpin mereka menjawab, "(Tidak), bahkan kamulah yang tidak (mahu) menjadi orang mukmin,
sedangkan kami tidak berkuasa terhadapmu, bahkan kamu menjadi kaum yang melampaui batas."
(As-Saffat, 37: 20-30)

"Mereka berkata (lagi), "Ya Tuhan kami, barang siapa menjerumuskan kami ke dalam (azab) ini, maka tambahkanlah azab kepadanya dua kali lipat di dalam neraka." (Sad, 38:61)

"Sungguh, yang demikian benar-benar terjadi, (yaitu) pertengkaran di antara penghuni neraka." (Sad,38: 64)

Siapakah orang-orang yang sesat dan zalim?

"...Dan siapakah yang lebih sesat daripada orang yang mengikuti keinginannya tanpa mendapat petunjuk dari Allah sedikitpun? Sungguh, Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim." (Al-Qasas, 28: 50)

"Sudahkah engkau (Muhammad) melihat orang yang menjadikan keinginannya sebagai Tuhannya. Apakah engkau akan menjadi pelindungnya?

atau apakah engkau mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami? Mereka itu hanyalah seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat jalannya." (Al-Furqan, 25: 43-44)

"Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan kebohongan kepada Allah atau orang yang mendustakan yang hak ketika (yang hak) itu datang kepadanya?" (Al-Ankabut, 29: 68)

"Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat Tuhannya, kemudian dia berpaling darinya? Sungguh, Kami akan berikan balasan kepada orang-orang yang berdosa." (As-Sajdah,32: 22)

Siapakah orang-orang yang menjadikan keinginan sebagai tuhan?

Orang-orang yang menyembah berhala hanyalah mereka mengikut nafsunya. Tuhan berhala itu tidak wujud, tetapi nafsu dan keinginan merekalah yang mewujudkannya.

Orang-orang yang menurut sesuatu melebihi Allah seperti melebihi hiburan, cinta dunia dan melampau-lampau juga sama seperti orang yang menyembah berhala. Mereka menjadikan keinginan dan nafsu sebagai tuhan mereka.

Orang-orang yang menyamakan sesuatu dengan Tuhannya adalah orang yang mengikuti nafsu dan keinginannya. Menunjuk-nunjuk dan riak dalam ibadah juga adalah perlakuan bertuhankan keinginan kerana menyamakan riak dengan Tuhan.

Siapakah orang-orang yang mengadakan kebohongan kepada Allah dan mendustakan hak?

Orang-orang melakukan dosa dan maksiat adalah orang-orang yang zalim. Ini kerana melakukan maksiat dan dosa adalah perbuatan yang mengadakan kebohongan kepada Allah dan mendustakan hak Allah.

Mengabaikan Al-Qur'an juga adalah perbuatan yang zalim kerana mendustakan perkataan dan hak-hak Allah.

Maka siapakah orang-orang yang digambarkan dalam kengerian kiamat? Siapakah orang zalim, sesat dan berdosa yang saling bertengkar?

No comments: